Literatuurverwijzingen en nuttige links verlies en rouw op het werk

7 stappen naar acceptatie, Psychologie Magazine, C. van der Laan, juni 2004.
Accepteren. Makkelijker gezegd dan gedaan. Voor de moderne mens die alles denkt te kunnen regelen, valt het niet mee om het leven te nemen zoals het komt. We hebben tenslotte récht op geluk. Helaas voldoet de realiteit niet altijd aan onze verwachtingen. Gevolg? Ergernis en teleurstellingen.

Hulpverlening en doorverwijzing

Wanneer je rouwt en je komt er zelf, of met je eigen omgeving, niet uit, dan is het goed om te weten dat er altijd hulp beschikbaar is. Een aantal instellingen dat vanuit een vrijwillig kader steun bij rouw aanbiedt:

Sensoor is dag en nacht bereikbaar voor een gesprek per telefoon, per e-mail en dagdelen per chat.
"Elke dag worden mensen geconfronteerd met verlies en rouw. Het afscheid nemen van een vertrouwd en dierbaar iets of iemand is een ingrijpende en verdrietige gebeurtenis in een mensenleven. [...] Ook een verandering in of het kwijtraken van zekerheden zoals werk, veiligheid, de zorg voor kinderen, een relatie, vriendschap, huis, een levensovertuiging, een gezond lichaam, noemen we een verlies."

Humanitas, Rouw en verlies, Project steun bij verlies:
"Ieder mens krijgt in zijn leven te maken met verlies; verlies en rouw worden vaak geassocieerd met de dood van een geliefd persoon, maar ook het verlies van gezondheid, werk, relatie of een innige wens kan leiden tot een rouwproces."


Literatuur

Over de rooie, emoties bij verlies en verandering op het werk (Zuidema), Kluwer, Cozijnsen en van Wielink, ISBN-13: 9789013069792, bespreking bij Managementboek.nl.
"Mensen hechten zich en mensen verliezen datgene waaraan zij zich gehecht hadden. Dat hoort bij het leven zelf. Het gebruikelijke woord voor de emotionele reactie op verlies is 'rouw'. Organisaties rouwen niet maar mensen in organisaties wel! [...] Speciale aandacht besteden de auteurs aan aspecten van verlies en rouw bij organisatieverandering."

Over de rooie, bespreking bij Management en Literatuur.
"Binnen bedrijven en organisaties bestaat weinig aandacht voor rouw en verliesverwerking. Die gevoelens spelen niet alleen bij het verlies van dierbaren, maar bijvoorbeeld ook wanneer mensen hun werkplek of hun collega’s kwijtraken bij reorganisaties. [...] Het gaat om het ontwikkelen van humaniteit binnen organisaties. We hebben lang gewerkt met het idee dat rouw op zeker moment overgaat. Nu ontstaat er steeds meer interesse in het idee dat rouw een integraal onderdeel van het leven is en er een nieuwe betekenis aan geeft."

Inkijkexemplaar (woord vooraf en inleiding): Over de rooie.

Troost vragen, geven en ontvangen, Riekje Boswijk-Hummel; De Toorts B.V., Uitgeverij, ISBN : 90 6020 794 7.
Niet specifiek over verlies en rouw op het werk, maar wel het standaardwerk over troost:
"Wat doe je als je verdrietig bent? Ga je naar iemand toe om je te laten troosten of durf je dat niet en verwerk je je verdriet liever in je eentje? En andersom: hoe ga je om met iemand die pijn heeft en verdrietig is? Probeer je zijn problemen op te lossen of durf je zijn verdriet aan te horen en hem te troosten? Wat is troost eigenlijk? [...] Zeer inspirerend zijn de praktische aanwijzingen aan het eind van het boek, die ertoe kunnen bijdragen dat er zowel in de intieme als in de meer oppervlakkige of collegiale relaties minder (pijnlijke) misverstanden ontstaan."

Troost voor werkende mensen, Business Contact, Jeroen Busscher, ISBN 9789047002253.
Ook over troost, wel specifiek voor op het werk:
"Managementadviseur Jeroen Busscher ging op zoek naar de vraag hoe hij troost zou kunnen bieden aan mensen die lijden. [...] Busscher onderzoekt en analyseert het lijden, en wil tot slot troost bieden. [...] Het gaat om erkennen en herkennen, om wat meer licht op de zaak werpen, niet zozeer om oplossingen bieden. Iemand redden doe je voor jezelf, troost bieden doe je voor de ander."

Troost voor werkende mensen, bespreking in Happinez, door Susan Smit.
"Lijden hoort bij het leven als zout in de pap, als zuur voor bij het zoet. Busscher gaat niet mee in de trend om negatieve emoties als fout of falen te zien in de race naar geluk, maar raadt je juist aan om elke emotie die je voelt te herkennen en te erkennen."

Inkijkexemplaar: Troost voor werkende mensen.