Kopschuw en verandermoe
Terug

"De wereld verandert en ondernemingen en organisaties ook. Meestal onbewust, soms gepland. Veranderingstrajecten slagen echter niet vaak en leiden tot veel frustratie. Hoe komt dat en wat is er aan te doen? Vijf veranderingsdeskundigen geven hun visie."

"Het is de maakbaarheidsillusie die voor zoveel frustratie zorgt. Zeventig procent van de veranderingstrajecten mislukt, eenvoudigweg omdat er veel te veel van verwacht wordt."

"‘Bij veranderen is het klassieke beeld dat iemand het weet, uitdenkt en dat het daarna moet worden ingevoerd. Bij heel eenvoudige vraagstukken kan dat misschien nog wel, maar zodra je met meer mensen hebt te maken lukt dat niet meer. Dan is dialoog noodzakelijk. Wat ik echter vaak zie, is dat interne communicatie erg zendergedreven is. De baas heeft iets te melden en tettert dat de Organisatie in. Ik zou liever zien dat de communicatieprofessional goed nadenkt hoe die dialogen op gang worden gebracht en hoe je communicatie zó kunt inzetten dat mensen betekenis gaan geven aan een verandering. Dat is de toegevoegde waarde."

Bron: Communicatie, vakblad voor communicatieprofessionals, juni 2012, jaargang 18, nummer 06, auteur Jasper Mulder.

Zie ook het artikel Betekenisgeving in de Transitiecirkel, door Jakob van Wielink en Leo Wilhelm